.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تعلل وزارت رفاه در اجراي قانون بيمه کارگران ساختماني

در گرد همايي روساي انجمن هاي كارگران ساختماني سراسركشور كه در محل هتل نويد شهرستان ساري برگزار گرديد سيد هادي ساداتي بعنوان نماينده كارگران ساختماني در كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران سراسر كشور انتخاب گرديد.
به گزارش ايلنا،در اين نشست كه بمنظور تبادل نظر و بررسي مشكلات كارگران ساختماني انجام گرفت غلامرضا توكلي مسئول واحد انجمن صنفي خانه كارگر كشور از ولايت بعنوان بهترين هديه انقلاب نامبرد و افزود:يكي ديگر ازهداياي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران قانون كار است و در مواد 130،132،و133 به صراحت به تقويت انجمن هاي صنفي سفارش شده است.
وي افزود: دولت اردیبهشت ماه سالجاری طرح بیمه اجباری را پس از گذشت دو سال از تصویب آن در مجلس ابلاغ کرد. و براساس آئین نامه های اجرایی، مراجع صادر کننده پروانه ساختمانی مکلف شدند برای تامین سهم کارفرمایی حق بیمه کارگر ساختمانی پس از دریافت رسید پرداخت بیمه به حسابی که صندوق اعلام می ‌کند، نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند.
توكلي تصريح نمود:این در حالی است که با وجود استقبال فعالان و کارشناسان بازار کار از اجرای این طرح در حمایت از کارگران بخش ساختمانی، پس از گذشت کمتر از 4 ماه از زمان ابلاغ، شهرداران کشور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار توقف اجرای آن شدند.
اين فعال كارگري با بیان اینکه کارگران ساختمانی ضعیف ترین قشر جامعه کارگری محسوب می شوند، خاطر نشان ساخت: این دسته از کارگران به خاطر شرایط کاری شان در معرض خطرات بیشتری همچون سقوط از ساختمان قرار دارندکه آمارها تجربه نیز نشان می دهد بیشترین حادثه متعلق به کارگران ساختمانی می باشد، کارگرانی که متاسفانه از داشتن بیمه تامین اجتماعی نیز محروم هستند.
*تعلل وزارت رفاه در اجراي قانون بيمه کارگران ساختماني
اكبر شوكت رئيس انجمن صنفي كارگران قم نيز با ابراز نگراني از وضعيت كاركران ساختماني نيز گفت:يک و نيم ميليون کارگر ساختماني جزو محروم ترين قشر جامعه هستند و از بيمه اجتماعي و مزاياي آن نظير بازنشستگي، از کارافتادگي و ... محروم هستند.
وي افزود: سال گذشته، قانون بيمه کارگران ساختماني در مجلس بازنگري، اصلاح و تصويب شد، اما با وجود گذشت يک سال از تصويب قانون در مجلس پي گيري ها حاکي از اين است که اين قانون هنوز درگيرودار تدوين و تصويب آيين نامه اجرايي است و در اين ميان کارگران ساختماني که در زمان تصويب اين قانون اميد به برخورداري از مزاياي بيمه اجتماعي داشتند هم چنان از بيمه محروم هستند.
*شش ماه براي دريافت كارت مهارت ثبت نام كرده ايم ولي از امتحان خبري نيست
منوچهر صادقيان رئيس انجمن صنفي كارگران ساختماني زنجان نيز گفت:در استان زنجان كارگران ساختماني بيش از 6ماه است براي دريافت كارت مهارت ثبت نام كرده اندو باتوجه به كم سوادي كارگران ساختماني كه قرار بود بصورت ادواري از سوي سازمان مهارت فني وحرفه اي امتحان گرفته شود اين وعده تا كنون محقق نگرديده است.
*حضور كارگران افغان معضلي براي كارگران ايراني
محمد باقري رئيس انجمن صنفي كارگران گچ كار استان تهران نيز با ابراز نگراني از خيل عظيم كارگران مهاجرو افغان در استان تهران گفت:متاسفانه آنچنان كه بايد نظارتي بر حضور كارگران بيگانه در كشور نيست و حضور بيش از يكصد هزار كارگر ساختماني خارجي مصيبتي است كه گريبانگير كارگر كشور شده است .
وي با بيان اينكه در استان تهران تاكنون بيش از 12هزار نفر كارت مهارت از سوي سازمان فني وحرفه اي دريافت نموده اند تصريح نمود:نبود جايگاه مشخص براي كارگران ساختماني داراي كارت مهارت از ديگر مشكلات اين قشر است.
اين فعال كارگري افزود:در ايران اسلامي بگونه اي بايد براي كار فرمايان فرهنگ سازي شود كه از كارگراني كه كارت مهارت دارند استفاده شود.
*تصميم گيري براي كارگران پشت درب هاي بسته
عباسي از نيريز فارس گفت:از 2 هزار و پانصد سال پيش كه تخت جمشيد ساخته شد تا كنون كارگران ساختماني به احقاق قانوني خود نرسيده اند و هرگونه تصميم سازي براي گارگران بور از عدالت بوده است.
*قوانینی در پاره ای از مواقع به تصویب و مرحله ابلاغ می رسد که در زمان اجرا به مشکل برخورد می کند
بدري رئيس انجمن صنفي نقاشان ساختماني تهران هم ميگويد:اخیرا شهرداران در نامه ای به رئیس جمهور خواستار توقف اجرای طرح بیمه اجباری کارگران ساختمانی شده اند در حالی که کمتر از 4 ماه از ابلاغ آئین نامه اجرای آن می گذرد؛ این دو موضوع مختلف چگونه قابل بررسی است؟
وي مي افزايد: به نظر می رسد قوانینی در پاره ای از مواقع به تصویب و مرحله ابلاغ می رسد که در زمان اجرا به مشکل برخورد می کند.
رئيس انجمن صنفي نقاشان ساختماني تهران گفت:هم اکنون در بیشتر موارد شهرداریها در زمان صدور مجوز ساخت و احداث ساختمان، هزینه های مربوط به بیمه کارگران ساختمانی را نیز لحاظ می کنند ولی باید گفت تنها چیزی که کارگر از آن بهره مند نمی شود، بیمه است.
وي خاطرنشان ساخت:مسئولیت عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی متوجه کارفرما است یا دولت؟
بلكه دولت موظف است تا با در نظر گرفتن راهکارها و ایجاد زمینه مناسب اجرای طرح بیمه از مخدوش شدن منافع کارگران جلوگیری کند.
بدري تصريح نمود: اجرا نشدن بیمه کارگران باعث می شود تا برای آنها سابقه ای نیز ایجاد نشود و این مسئله به ضرر کارگران بخش ساختمانی تمام می شود.
در پايان اين نشست، انجمن هاي كارگران ساختماني سراسر كشور با صدور بيانيه اي در 7 بند به كار خود پايان دادند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.